Dalseter - Bingsbu - Sprenpiggen rundt - Lohaugen - Dalseter 16 km

vinter.

Først følger man den samme løype som til Bingsbu (nr 9)/ Sprenpiggen (nr 11).
Fra Bingsbu følg skilting i retning Strand Fjellstue. Ved skiltstolpe merket Sprentjønna (nr. 10)  ca 1,5 km fra Bingsbu følger man løypen mot høyre og skiltretning Sprenpiggen Rundt.

En flott lett trasé rundt Sprenpiggen som etter litt oppstigning mot slutten, igjen vender nedover og inn på løypen mellom Lohaugen og Bingsbu ned gjennom bjørkeskogen. Noen bratte partier gir god fart på skiene.

Herfra følger man Lohaugenløypa tilbake forbi Haugaseter retning Dalseter. Sprenpiggen rundt er en anbefalt løype en klar vinterdag. Flott utsikt over Espedalen og Jotunheimen.
Turen kan gås begge veier, den ”letteste” er med klokken om man ønsker mest nedover.

Skiløypen kjøres med tråkkemaskin og har dobbeltspor.

Avstand: ca 16 km totalt

Tid: Ca 3 - 4  timer (hele turen).

Parkering: Dalseter

Anbefalt stopp: På kanten ovenfor skiltstolpen ved Svartrabben må du huske å snu deg rundt og få med den flotte utsikten mot dalen og Jotunheimen.
På klare dager i vest ser du Galdhøpiggen til venstre for Nautgardstind og Glittertind til høyre.    Stopp også når du har rundet kanten på Sprenpiggen ut mot dalen igjen - da åpner hele dalen seg og du får ett fantastisk skue mot fjellene i vest.